ЗВІТ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ НАСЕЛЕННЯ ЗИМНІВСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

Дата: 01.08.2024 14:54
Кількість переглядів: 355

Фото без опису

ЗВІТ

ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ НАСЕЛЕННЯ ЗИМНІВСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ[1]

2024 рік

Дослідження здійснено в рамках проєкту «Посилення спроможності громад надавати інтегровані соціальні послуги соціально незахищеним дітям Львівської, Волинської та Закарпатської областей» Львівський міський центр соціальних послуг та реабілітації «Джерело», за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), проводить визначення потреб населення громади в соціальних послугах. У проєкті беруть участь 19 громад Львівської, Волинської та Закарпатської областей. Метою проєкту є допомога громадам у створенні й наданні якісних соціальних послуг для сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах. 

Звіт підготовлений з урахуванням результатів опитування вразливих категорій населення, зокрема сімей з дітьми з числа місцевих жителів та ВПО, які прибули у громаду після 24 лютого 2022 року, серед них: сімейні форми виховання, особи похилого віку, сім’ї ВПО, сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю, сім’ї військовослужбовців, багатодітні сім’ї, батьки, яким загрожує позбавлення батьківських прав, сім’ї, в яких є одинока матір, що проживають у Зимнівській сільській територіальній громаді. Експертне бачення сформовано на основі інтерв’ю з посадовими особами органів місцевого самоврядування та надавачами соціальних послуг, відповідальних за соціальний захист жителів громади, а саме: начальником відділу соціального захисту населення Зимнівської сільської ради, начальником служби у справах дітей, директором КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району».

1. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1.1.Профіль територіальної громади

Зимнівська сільська територіальна громада – територіальна громада в Україні, розташована у Володимирському районі Волинської області. Адміністративний центр – село Зимне.

Площа громади – 240,98 км², населення – 7599 мешканців (2018) (без Хобултівської та Березовичівської с/р З Хобултівською та Березовичівською с/р – 10050 чол. (на 2021р.)[2].

Утворена 14 серпня 2015 року шляхом об’єднання Бубнівської, Зимнівської, Льотничівської та Селецької сільських рад Володимир-Волинського району. 14 серпня 2017 року на добровільній основі до громади приєдналася Хмелівківська сільська рада. 25 квітня 2018 року до громади приєдналася Хобултівська сільська рада.

22 березня 2019 року Зимнівська ОТГ уклала Меморандум про партнерство з Володимир-Волинською міською радою та Зарічанською ОТГ.

Утворена (затверджена) згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 708-р у складі Бубнівської, Зимнівської, Льотничівської, Селецької, Хмелківської та Хобултівської сільських рад Володимир-Волинського району.

01 січня 2021 рік - до Зимнівської ОТГ добровільно приєдналась Березовичівська сільська рада. Таким чином громада нараховує 30 населених пунктів (сіл): Бегета, Березовичі, Бобичі, Бубнів, Володимирівка, Горичів, Житані, Зимне, Когильне, Льотниче, Марія-Воля, Маркостав, Микуличі, Міжлісся, Нехвороща, Октавин, Острівок, Підгайці, Поничів, Руснів, Селець, Фалемичі, Хворостів, Хмелів, Хмелівка, Хобултова, Черчичі, Чесний Хрест, Шистів, Яковичі.

У Зимнівській сільській ТГ станом на 1 січня 2024 року проживає 9245 осіб, з них 2032 дитини віком від 0 до 17 років. У громаді є 129 багатодітних сімей, в яких проживають 449 дітей.

Територіальна громада знаходиться приблизно за 17 км від кордону з Польщею.

 

1.2.Основні тенденції соціально-демографічних процесів у територіальній громаді

Cтаном на 01.01.2024 р. чисельність дитячого населення (0−17 років) у Зимнівській сільській ТГ становила 2032 особи, що складає 22 % від загальної кількості населення громади. Відповідно до інформації, наданої громадою, можна проаналізувати кількість дитячого населення за віковими періодами від 0 до 17 років, чисельність населення працездатного віку (18-59 років включно), кількість осіб віком  від 60 до 79 років та 80 років і старше (див. таблицю 1).

Таблиця 1

Загальні соціально-демографічні показники

Показник*

Кількість осіб
(станом на 01 січня відповідного року)/**
за попередній календарний рік

1.1.4

Чисельність дитячого населення, всього дітей у віці 0-17 років включно

2032

1.1.5

Діти у віці від 0 до 1 року

51

1.1.6

Діти у віці 1-2 роки

175

1.1.7

Діти у віці 3-5 років

306

1.1.8

Діти молодшого шкільного віку (6-10 років)

486

1.1.9

Діти середнього шкільного віку (11-15 років)

592

1.1.10

Діти старшого шкільного віку (16-17 років)

320

1.1.11

Чисельність осіб у віці 14-35 років

2454

1.1.12

Чисельність населення працездатного віку (18-59 років включно)

6113

1.1.14

Чисельність населення у віці 60-79 років

1216

1.1.15

Чисельність населення, у віці 80 років і більше

225

1.1.16

Кількість народжених

50

1.1.17

Кількість померлих

94

 

Чисельність осіб від 60 до 79 років складає 1216 осіб,  що становить майже 13,15 % від числа населення громади. З них осіб старше 80 років – 225, або 2,4 %.

Наведені статистичні дані свідчать про динаміку розвитку соціально-демографічних процесів у територіальній громаді. Зокрема, працездатне населення складає приблизно 66,12 % від загальної кількості жителів порівняно з непрацездатним, що є позитивним фактором для економічної стабільності громади. Водночас загальна чисельність населення в громаді значно зменшується: у 2023 році кількість померлих осіб майже вдвічі перевищила кількість новонароджених, а показник чисельності населення (за даними Вікіпедії) від 2021 року  зменшився на 805 осіб (без урахування 113 ВПО, які приїхали в громаду з 2022 року).

Що стосується зайнятості населення, то частка безробітних серед працездатного населення (зареєстрованого  в службі зайнятості) становить менше 1 %. Однак ці дані не відображають реальної проблеми безробіття в громаді, оскільки мешканці неохоче стають на облік у службу зайнятості.

 

2. ХАРАКТЕРИСТИКИ ВРАЗЛИВИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ, ОСІБ/СІМЕЙ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ, СТАН ОХОПЛЕННЯ СОЦІАЛЬНИМИ ПОСЛУГАМИ

2.1. Чисельність вразливих груп населення

Чисельність вразливих груп населення можна розглянути у Таблиці 2.

Таблиця 2

Дані щодо вразливих груп населення та осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах

Показник*

Кількість осіб
(станом на 01 січня відповідного року)/**
за попередній календарний рік

2.1.

Особи/сім’ї, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах

2.1.1

Кількість сімей, які перебувають на обліку надавача соціальних послуг як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах

280

2.1.1.1

кількість дітей у них

29

2.1.2

Кількість сімей, які отримують соціальні послуги

280

2.1.4

Кількість сімей з дітьми, члени яких мають інвалідність,
з них:

108

2.1.4.1

кількість сімей, у яких батьки мають інвалідність

 

65

2.1.4.2

кількість сімей, у яких діти мають інвалідність

 

43

2.1.7

Кількість осіб з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією росії проти України

633

2.1.8

Кількість дітей, батьки або один із батьків яких загинули внаслідок військової агресії російської федерації проти України, бойових дій із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії росії

9

2.1.9

Кількість осіб з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (у віці 18-23 роки), які проживають в територіальній громаді

14

2.1.15

Кількість осіб, які постраждали від домашнього насильства

45

2.1.23

Кількість внутрішньо переміщених осіб

113

 

2.2.

Діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які перебувають у складних життєвих обставинах

2.2.1

Кількість дітей, які перебувають на обліку служби у справах дітей як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах

10

2.2.12

Кількість дітей, батьків яких позбавлено батьківських прав**

7

2.2.14

Кількість дітей-сиріт

12

2.2.15

Кількість дітей, позбавлених батьківського піклування

5

2.2.16

Кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

17

2.2.16.3

які перебувають під опікою/піклуванням

17

2.2.17

Кількість усиновлених дітей**

1

2.4

Діти з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, тяжкими захворюваннями, розладами, травмами, станами, яким не встановлено інвалідність***

2.4.1

Кількість дітей з інвалідністю

43

2.4.4

Кількість дітей з особливими освітніми потребами

22

2.4.5

Кількість дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах дошкільної освіти

2

2.4.6

Кількість дітей шкільного віку з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах загальної середньої освіти

20

2.4.7

Кількість дітей з особливими освітніми потребами, яким рекомендовано отримання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання

2

2.5

Кількість повнолітніх осіб з інвалідністю

356

2.9

Кількість осіб з інвалідністю у віці 18-35 років

129

2.10

Кількість осіб з інвалідністю у віці 36-59 років

164

2.11

Кількість осіб з інвалідністю у віці 60 років і більше

63

2.14

Особи похилого віку

 

2.14.1

Кількість осіб похилого віку

1441

2.14.2

Кількість одиноких осіб, які потребують стороннього догляду

51

 

Отже, поточна ситуація щодо виявлених вразливих груп населення та тих, хто перебуває у СЖО виглядає таким чином:

Сім’ї з дітьми, які перебувають у СЖО – станом на 01.01.2024 року у Територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Володимирського району  на обліку перебувало 280  сімей, в яких виховується 29 дітей. Всі сім’ї, які опинилися в СЖО отримують соціальні послуги; державну соціальну допомогу отримують 67 сімей, що належать до категорії малозабезпечених.

За 2023 рік складено 10 адміністративних протоколів на батьків / осіб, які їх замінюють, за ухилення від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей. Крім того, є одна сім’я,  діти якої систематично самовільно залишають місце проживання батьків та не відвідують заклад освіти.

У громаді 108 сімей з дітьми, члени яких мають інвалідність. Серед них 43 сім’ї, у яких діти мають інвалідність.

Станом на 01.01.2024 року у Зимнівській сільській ТГ проживає 633 особи з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією росії проти України, з них 20 осіб є безробітними (зареєстровані в центрі зайнятості). У 9 дітей батько/мати загинули внаслідок бойових дій із забезпечення національної безпеки і оборони держави, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації.

Внутрішньо переміщені сім’ї (далі ВПО) – у громаді проживає 113 осіб з різних областей України, з них 46 дітей, всі діти на території громади охоплені освітніми послугами (див Додаток 1).

Кількість постраждалих внаслідок пожеж, стихійних лих, катастроф, бойових дій, терактів, збройних конфліктів, тимчасової окупації населених пунктів – 113 осіб.

В територіальній громаді проживає 17 осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, усі перебувають під опікою, піклуванням.

Зареєстровано 45 осіб, які постраждали від домашнього насильства, переважно це жінки (36 осіб) та 5 дітей.

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування – всього на обліку у ССД перебуває 10 дітей в СЖО та 17 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в тому числі 12 дітей-сиріт і 5 дітей, позбавлених батьківського піклування. За отриманими даними над 17 дітьми встановлено опіку/піклування, одну дитину усиновлено.

Діти з інвалідністю та /або обмеженнями життєдіяльності – за отриманою інформацією у громаді проживає 43 дитини з інвалідністю, з них 15 дітей з інвалідністю підгрупи А, 12 дітей мають тяжкі захворювання, розлади, травми, стани (у тому числі до встановлення інвалідності).

Діти з особливими освітніми потребами 22 дитини в громаді мають особливі освітні потреби, з них: 2 дитини дошкільного віку, які навчаються в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти та 20 дітей шкільного віку (3 дитини з інвалідністю підгрупи А та 7 з інвалідністю без підгрупи), які навчаються  в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти (див Додаток 1). Двом дітям (одна з інвалідністю підгрупи А та одна з інвалідністю без підгрупи) рекомендовано отримання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання.

В громаді проживає 356 повнолітніх осіб з інвалідністю. Серед них 189 жінок (27 осіб – з інвалідністю І групи підгрупи А, 34 особи – з інвалідністю І групи підгрупи В; 68 осіб – з інвалідністю ІІ групи; 60 осіб – з інвалідністю ІІІ групи) та 167 чоловіків (17 осіб – з інвалідністю І групи підгрупи А, 27 осіб – з інвалідністю І групи підгрупи В; 63 особи – з інвалідністю ІІ групи; 60 осіб – з інвалідністю ІІІ групи). Кількість осіб з інвалідністю віком від 18 до 35 років – 129 осіб (56 – чоловіків, 73 – жінки), віком від 36 до 59 років – 164 особи (92 – чоловіки, 72 – жінки), віком 60 років і старше – 63 особи (19 – чоловіків, 44 – жінки). Причинами інвалідності стали ураження центральної нервової системи (116 осіб), хвороби кістково-м’язової системи та сполучної тканини, що обмежують рухову активність (139 осіб), розлади психіки та поведінки (46 осіб), захворювання ока та його придаткового апарату, що супроводжуються порушенням зору (39 осіб), захворювання вуха та соскоподібного відростка, що супроводжуються порушенням слуху (16 осіб).

У Зимнівській сільській територіальній громаді проживає 1441 особа похилого віку, з яких 225 осіб віком 80 років і старше. Серед людей похилого віку з руховою активністю IV, V групи – 236 осіб, з розладами психіки та поведінки – 112 осіб. Стороннього догляду потребує 51 одинока особа.

Більш детальну інформацію про кількість осіб серед вразливих категорій населення за 2023 рік можна переглянути у Додатку 1 (див. Додаток 1).

 

2.2. Чинники, що зумовлюють вразливість / складні життєві обставини, які найбільш поширені в територіальній громаді

Аналіз наведених у Таблиці 1 даних та результати опитування представників цільових груп респондентів, а також інтерв’ю управлінців та надавачів соціальних послуг Зимнівської територіальної громади дозволяє виокремити основні чинники, що зумовлюють вразливість / складні життєві обставини, які найбільш поширені в територіальній громаді, а саме: безробіття, низькі доходи населення та відсутність можливості працевлаштування, зловживання мешканцями громади алкогольними напоями, великий відсоток людей похилого віку, які потребують стороннього догляду, зростає рівень інвалідності та хвороб серед місцевого населення, домашнє насильство, є сім’ї, діти та молодь, які мають проблему в доступі до необхідних послуг, створення безбар’єрного середовища та ін.  Проблемою є низький виховний потенціал сімей, що опинилися у СЖО та небажання змінюватися; ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання своїх обов’язків, пов’язаних із виховання дитини. Через війну в Україні у громаді збільшилася кількість ВПО, які постраждали від бойових дій та тимчасової окупації, кількість сімей військовослужбовців, ветеранів війни, загиблих у війні.

Серед чинників, що зумовлюють вразливість / складні життєві обставини є неспроможність місцевих громад надавати якісні соціальні послуги через недостатню кількість фахівців і низький рівень фінансування.

 

2.3. Стан охоплення соціальними послугами вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах

Що стосується отримувачів соціальних послуг та потенційних отримувачів, то кількість осіб/сімей, які є потенційними отримувачами соціальних послуг – це сума кількості осіб/сімей з числа вразливих груп населення територіальної громади, яким за результатами оцінювання потреб особи/сім’ї зроблено висновок про необхідність надання відповідної соціальної послуги протягом звітного періоду (у випадках, коли законодавство не передбачає оцінювання потреб, враховують кількість осіб/сімей щодо яких надійшли звернення /повідомлення про потребу в соціальній послузі) та кількість осіб/сімей які отримують (продовжують) отримувати соціальні послуги у звітному календарному році.[3] Надані громадою дані дозволяють проаналізувати інформацію за цим показником (див. Додаток 3.1).

У 2023 році кількість осіб, які звернулися щодо отримання соціальних послуг та осіб/сімей, щодо яких надійшли звернення/повідомлення про потребу в соціальних послугах за звітний період є досить низькою (див. Таблицю 3). Серед осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах до КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» Зимнівської сільської громади за соціальними послугами зверталися такі категорії населення: 43 особи, які постраждали від домашнього насильства (95,6 % від усіх зареєстрованих осіб цієї категорії);  40 осіб похилого віку (15 осіб –  потребували допомоги у веденні домашнього господарства; 12 осіб –стороннього догляду; 12 осіб – з IV, V групою рухової активності; 1 особа віком 80 років і старше. До Центру також зверталися повнолітні особи з інвалідністю (7 осіб), діти з особливими освітніми потребами (2 особи), діти з інвалідністю (2 особи), ВПО (6 осіб) тощо. Соціальні послуги отримали всі сім’ї/особи, щодо яких було зроблено висновок про необхідність отримання певного виду послуг.

За результатами опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській сільській територіальній громаді встановлено, що найперше потребують організації соціальних послуг такі вразливі категорії населення: сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю, одинокі люди похилого віку, внутрішньо-переміщені особи, сім’ї, які перебувають у СЖО. Особливо потребують психологічної допомоги і підтримки військовослужбовці, ветерани та їх сімї, а також сім’ї, які пережили втрату[4].

У Таблиці 2, можна розглянути кількість осіб серед цих та інших категорій у громаді станом на 1 січня 2024 року, які можуть бути потенційними отримувачами послуг.

Таблиця 3

Дані щодо забезпечення соціальними послугами осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах

Дані щодо осіб/сімей

Кількість осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення
(
додаток 1 до Порядку)

Кількість осіб, які звертались щодо отримання соціальних послуг, та осіб/сімей, щодо яких надійшли звернення/ повідомлення про потребу в соціальних послугах у звітному періоді (попередній календарний рік)*

Кількість осіб/сімей,
щодо яких за результатами оцінювання потреб особи/сім’ї зроблено висновок про потребу в наданні соціальних послуг у звітному періоді (попередній
календарний
рік)*

З них кількість осіб/сімей, які отримували соціальні послуги у звітному періоді
(попередній
календарний рік)*

Кількість осіб/сімей, які не отри-мували соціальні послуги у звітному періоді
(різниця між даними граф 5 та 6)

 

1

2

3

4

5

6

7

 

Особи/сім’ї, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах

 

1

Безробітні (зареєстровані в центрі зайнятості особи)

20

0

0

0

0

 

2

Внутрішньо переміщені особи

113

6

6

6

0

 

3

Сім’ї, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям

67

0

0

0

0

 

4

Сім’ї, члени яких мають інвалідність

108

7

7

7

0

 

4.1

з них з дітьми з інвалідністю

43

2

2

2

0

 

6

Сім’ї, де триває процес розлучення батьків і вирішується спір між матір’ю та батьком щодо визначення місця проживання дітей, участі батьків у їх вихованні

6

0

0

0

0

 

13

Особи, яким заподіяно шкоду пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією

113

6

6

6

0

 

14

Особи з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Україні, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України

633

0

0

0

0

 

15

Особи з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (у віці 18-23 роки), які проживають в територіальній громаді

14

2

2

2

0

 

21

Особи, які постраждали від домашнього насильства, з них:

45

43

43

43

0

 

21.1

діти

5

5

5

5

0

 

Діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які перебувають у складних життєвих обставинах

 

30

Діти, які перебувають на обліку служби у справах дітей як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах, з них:

10

0

0

0

0

 

31

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування,
з них:

17

1

1

1

0

 

31.2

виховуються в прийомних
сім’ях та дитячих будинках сімейного типу

1

0

0

0

0

 

31.3

Перебувають під опікою/піклуванням

17

1

1

1

0

 

Особи з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, тяжкими захворюваннями, розладами, травмами, станами, яким не встановлено інвалідність

35

Діти з особливими освітніми потребами

22

2

2

2

0

36

Діти з інвалідністю

43

2

2

2

0

39

Повнолітні особи з інвалідністю

356

7

7

7

0

40

Особи похилого віку

1441

16

16

16

0

41

Одинокі особи, які потребують допомоги у веденні домашнього господарства

79

15

15

15

0

42

Одинокі особи, які потребують стороннього догляду

51

12

12

12

0

                         

Дані про види соціальних послуг, яких потребують особи/сім’ї, що належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах представлено у додатку 3, таблиці 3.2. Мешканці Зимнівської сільської територіальної громади мають потребу в таких соціальних послугах як догляд вдома, консультування, соціальна профілактика, натуральна допомога, інформування, догляд стаціонарний, транспортні послуги[5]. Про це отримувачі зазначили під час фокус групових дискусій.

Є потреба зі слів інтерв’юерів у таких соціальних послугах як: денний догляд дорослих осіб з інвалідністю, денний догляд дітей з інвалідністю, догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних, супровід під час інклюзивного навчання5.

Усі соціальні послуги, за якими зверталися жителі громади, були забезпечені (див.Табл.4).

Таблиця 4

Дані щодо видів соціальних послуг, потребу в яких встановлено для осіб/сімей, що належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах

 

Код соціальної послуги відповідно до Класифікатора соціальних послуг, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 23 червня 2020 року № 429

Назва соціальної послуги

відповідно до переліку соціальних послуг, визначених у Класифікаторі соціальних послуг, затвердженому наказом Мінсоцполітики від 23 червня 2020 року

№ 429

Кількість осіб/сімей, що належать до потенційних отримувачів соціальних послуг*

Кількість осіб/сімей, щодо яких за результатами оцінювання потреб особи/сім’ї зроблено висновок про потребу в наданні відповідної соціальної послуги, та кількість осіб /сімей, щодо яких надійшли повідомлення про потребу в соціальній послузі у звітному періоді (попередній календарний рік)

З них кількість осіб/сімей, які отримували відповідну соціальну послугу у звітному періоді (попередній календарний рік)

Кількість осіб/сімей, потреба у соціальних послугах яких є незадоволеною**
(різниця
між даними
граф 4 та 5)

1

2

3

4

5

6

015.1

Догляд вдома

113

15

15

0

013.0

Соціальна адаптація

1

1

1

0

005.0

Надання притулку

8

8

8

0

002.0

Консультування

32

10

10

0

010.2

Соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування

1

1

1

0

007.0

Соціальна профілактика

15

15

15

0

019.0

Натуральна допомога

72

2

2

0

001.0

Інформування

114

37

37

0

015.2

Догляд стаціонарний

17

1

1

0

023.0

Транспортні послуги

26

26

26

0

За результатами інтерв’ю визначено категорії населення, які першочергово потребують організації соціальних послуг. Начальник відділу соціального захисту населення Зимнівської сільської ради називає такі: денний догляд для людей з інвалідністю, денний догляд для дорослих осіб з інвалідністю, супровід під час інклюзивного навчання; директор КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» також вказує на послуги раннього втручання, догляду та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних (особливий акцент робить на патронатному  вихованні)[6]. На думку респондентів, у громаді є потреба у створенні ДБСТ, патронатних та прийомних сімей. Однак є певні труднощі, пов’язані із небажання людей брати участь у такій діяльності, особливо у воєнний період, який є нестабільним. Саме тому необхідно здійснювати заходи щодо популяризації та інформування населення про сімейні форми виховання, а також надавати таким сім’ям фінансові та безпекові гарантії.

За словами інтерв’юерів, зазначеним категоріям надаються послуги, відповідно до потреб, зокрема:

- сім’я у складних життєвих обставинах (СЖО): матеріальна допомога, консультування, інформування, представництво інтересів, оцінка умов, соціальна профілактика, натуральна допомога, є програма соціального захисту дітей та населення, яка передбачає купівлю подарунків, канцтоварів; соціальне житло для дітей;

- сім’я, яка виховує дитину/дітей з інвалідністю: транспортна послуга, матеріальна допомога, інформування, консультування, допомога у медичному обстеженні, в оформленні медичних  довідок, матеріальна допомога (памперси, медичні засоби, подарунки до Дня людей з інвалідністю) тощо;

- сім’я, яка виховує дитину/дітей з особливими освітніми потребами (ООП): інформування

- багатодітна сім’я: СЖО – консультування, інформування, профілактика, матеріальна допомога;

- сімейні форми виховання: супровід, консультування, діти під опікою отримують шкільне приладдя на початку навчального року;

- батьки, які мають загрозу позбавлення батьківських прав: соціальний супровід, рекомендації щодо подолання СЖО (працевлаштування батьків); інформування, натуральна допомога;

- внутрішньо переміщені особи (ВПО): консультування, інформування, надання гуманітарної допомоги, влаштування в ЗДО, школи, безкоштовне харчування, працевлаштування;

- ветерани, члени сімей ветеранів: працюємо з сім’ями загиблих – грошова допомога, подарунки до дня народження дітей, забезпечення ритуальними послугами6.

 

 

 

3. ОСНОВНІ СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ТА ПОТРЕБИ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ ЖИТЕЛІВ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ З ЧИСЛА ВРАЗЛИВИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ, ОСІБ/СІМЕЙ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ

3. 1. Основні соціальні проблеми, актуальні для територіальної громади

За результатами опитування представників цільових груп респондентів та інтерв’ю з управлінцями та надавачами соціальних послуг Зимнівської селищної територіальної громади, основними соціальними проблемами громади є:

  • Збільшення кількості внутрішньо переміщених осіб та сімей, які перебувають у СЖО.
  • Збільшення кількості дітей з інвалідністю та дорослих осіб з інвалідністю.
  • Значну частину населення ТГ становлять люди похилого віку, в тому числі одинокі особи, які потребують стороннього догляду.
  • Збільшення кількості сімей військовослужбовців, ветеранів, сімей загиблих у російсько-українській війні, які потребують соціально-психологічної допомоги.
  • Актуальним є питання вдосконалення форм сімейного виховання. Громада активно займається пошуком патронатних сімей, але поки безрезультатно.
  • Проблема безробіття, зниження рівня доходу населення.
  • Гострою є проблема, пов’язана з відсутністю необхідної кількості фахівців – надавачів соціальних послуг.

Серед труднощів, які важко подолати, респондентами респонденти назвали: небажання одержувачів добровільно отримувати послуги, а також не відпрацьований механізм надання обов’язкових соціальних послуг згідно ст. 25 ЗУ «Про соціальні послуги», зокрема обов’язкове надання соціальних послуг у разі неналежного виконання батьками своїх обов’язків5.

Варто зазначити, що для того, щоб об’єктивного визначення чинників, які зумовлюють ситуацію потрапляння у СЖО, необхідно вести окрему статистику щодо цільових груп осіб/сімей.

 

3.2. Можливі шляхи розв’язання існуючих соціальних проблем

Проведене дослідження дозволило нам визначити потреби, які громада не може надати самостійно: денний догляд для дітей з інвалідністю, раннє втручання, денний догляд для дорослих осіб з інвалідністю, супровід під час інклюзивного навчання, психологічна допомога вразливим категоріям населення.

Можливими рішеннями цих проблем є:

- збільшення штату фахівців. Потребу у фахівцях соціальної роботи, психологах підтверджують представники органів місцевого самоврядування (надавачі соціальних послуг)[7] та жителів громади[8] під час опитування. Закладам освіти ТГ також потрібні вчителі-логопеди, сурдопедагоги.  Вирішити цю проблему можливо завдяки заохоченню фахівців соціальної сфери через забезпечення конкурентної оплати праці, додаткових бонусів та комфортних умов праці. Для комплексного надання послуг громадам доцільно формувати міждисциплінарні команди з фахівців різних галузей (психологи, соціальні працівники, логопеди, медичний персонал тощо);

- організувати надання соціальних, реабілітаційних та медичних послуг для дітей та дорослих осіб з інвалідністю; забезпечити дітей з ООП освітніми, корекційно-розвитковими, психологічними, соціальними послугами у ТГ

- покращення інфраструктури. Створення безбарєрного середовища та забезпечення доступу до установ комунальної форми власності для маломобільних груп. Вирішення цієї проблеми можливе завдяки створенню Центру інтегрованих соціальних послуг – об’єднання різноманітних соціальних послуг в одному центрі для забезпечення зручного доступу до них всіх категорій населення. Як зазначає директор КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району», «вільні приміщення у громади є, необхідно знайти кошти для їх облаштування»7. Вирішення цієї проблеми також сприятиме створенню додаткових мобільних бригад соціально-психологічної допомоги, які зможуть надавати соціальні послуги безпосередньо за місцем проживання клієнта, що особливо актуально для віддалених сіл громади;

- підвищення рівня інформування населення. Громада потребує вдосконалення каналів інформування. Розробити систему інформування населення про соціальні послуги через налагодження мережі контактів між активним населенням громади, представниками органів місцевого самоврядування, працівниками суб’єктів комунальної форми власності, бізнесу. Залучати мешканців громади до процесу прийняття рішень через громадські слухання, фокус-групи та інші форми інтерактивної взаємодії;

- впроваджувати послугу соціальної профілактики та розробити і реалізувати локальну програму з профілактики психоактивних речовин за підтримки закладів освіти, органів пробації, поліції, органів недержавного сектору;

- налагодити співпрацю із сусідніми ТГ для співфінансування або закупівлі соціальних послуг, визначених за результатами оцінки потреб жителів Зимнівської ТГ, а які розвивати наразі не рентабельно або на них немає ресурсів:

- залучати додаткові ресурси. Громада має активніше працювати над пошуком грантів, субвенцій та інвестицій з боку державних, міжнародних та неурядових організацій для фінансування необхідних соціальних послуг. Для спільного вирішення соціальних проблем необхідно посилювати співпрацю з благодійними фондами, бізнесом та громадськими організаціями. Важливо активізувати волонтерський рух для підтримки вразливих категорій населення та наданні їм соціальної допомоги.

 

4. СТАН СИСТЕМИ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ І ПОТРЕБИ ДЛЯ ЇЇ ПОДАЛЬШОГО РОЗВИТКУ

4.1. Наявні ресурси

Перелік надавачів соціальних послуг

У Реєстрі надавачів соціальних послуг (далі – Реєстр), розміщеному на сайті Міністерства соціальної політики України[9], на території Зимнівської сільської ТГ зареєстровано лише 1 комунальну установу, що надає соціальні послуги і, відповідно, є їх надавачем для цільових груп респондентів комунальне некомерційне підприємство «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» (зареєстроване 16.04.2024, код ЄДРПОУ 20130650), створене в результаті реорганізації Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Володимирського району. У структурі КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» функціонують такі підрозділи: відділення соціальної допомоги вдома, відділення стаціонарного догляду для постійного проживання в селі Льотниче, відділення соціальної роботи та відокремлений структурний підрозділ, розташований за іншою адресою – притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі.

Згідно з даними Додатку 2. до категорій осіб/сімей, яким надаються соціальні послуги, належать: особи похилого віку, дорослі особи з інвалідністю, діти з інвалідністю, внутрішньо-переміщені особи, ветерани та члени сімей загиблих, особи, які постраждали від домашнього насильства, особи засуджені до обмеження волі з випробувальним терміном.

Серед отримувачів соціальних послуг центру сім’ї з дітьми, зокрема з цільових категорій респондентів даного дослідження. За словами інтерв’юерів, зокрема директора КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району», мешканцям надаються такі соціальні послуги: інформування, консультування, соціальна адаптація, соціальний супровід, соціальна профілактика, натуральна допомога, транспортна, догляд вдома, стаціонарний догляд, надання притулку[10].

Реабілітаційні, психологічні, соціально-педагогічні, інформаційні послуги для дітей з інвалідністю та членів їх сімей певною мірою надає «Інклюзивно-ресурсний центр Володимирівської міської ради». Серед інших установ та закладів, що надають послуги соціального чи гуманітарного спрямування у громаді є: благодійний фонд «Рокада», благодійний фонд «Стабілізейшен Суппорт Сервісез», Товариство Червоного Хреста. Крім того, діють  інші міжнародні організації та партнерства, такі як Дитячий фонд ООН ЮНІСЕФ, які надають фінансову допомогу або спрямовані на розвиток соціальних сервісів. Більшість організацій забезпечують базові потреби, які є найбільш актуальними.

В Зимнівській сільській територіальній громаді застосовується практика закупівлі соціальних послуг: у Володимирівської ТГ додатково закуповують послугу психолога; в Інклюзивно-ресурсному центрі Володимирівської міської ради – реабілітаційні послуги для 4 дітей. Також надається послуга для інших ТГ – притулок для осіб, які зазнали домашнього насилля10.

Психологічні послуги забезпечуються мобільною бригадою соціально-психологічної допомоги, яка функціонує при притулку10. Водночас у громаді не вистачає професійних психологів, які могли б надавати послуги якісно для всіх категорій вразливих категорій населення, зокрема військовослужбовцям та їх сім’ям, ветеранам війни та їх сім’ям, сім’ям загиблих військових. Така потреба була виявлена під час проведення ФГД та означена під час інтерв’ювання. Варто підкреслити, що в штаті КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» немає посади психолога (Додаток 2). Психологічні послуги, за необхідності, надає шкільний психолог.

20.02.2019 року рішенням Зимнівської сільської ради №34/35 створено службу з перевезення дорослих осіб та дітей з інвалідністю, що мають порушення опорно-рухового апарату. 02.02.2023 року рішенням Зимнівської сільської ради № 28/27 транспортний засіб Автоснаб, модель STDF-03, передано в оперативне управління та на баланс Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) – теперішнього КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району». У 2023 році транспортними послугами скористалося 26 осіб/сімей (дані додатку 3, таблиці 3.2.). Спеціалізований транспорт для перевезення осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю  придбано за кошти державної субвенції8.

З 31 травня 2022 р. в ТГ функціонує притулок для осіб, постраждалих від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, основними завданнями якого є надання безпечного тимчасового цілодобового перебування постраждалих осіб та комплексної допомоги постраждалим з врахуванням оцінки потреб та індивідуального підходу до особи відповідно до віку, статі, стану здоров’я та соціального становища (інформація з сайту Зимнівської міської ради)[11]. На базі притулку функціонує мобільна бригада соціально-психологічної допомоги у складі: керівника (керівник притулку), фахівця із соціальної роботи, спеціаліста відділу соціального захисту населення Зимнівської сільської ради, завідувачки відділення догляду вдома; за згодою – працівника служби у справах дітей Зимнівської сільської ради, соціального педагога, психолога.

Детальніше про надавачів соціальних послуг у Зимнівській територіальній громаді можна дізнатися у Додатку 2.

 

Кадрове забезпечення

В Зимнівській територіальній громаді найактуальнішим є питання що стосується  кадрового забезпечення. Так, згідно з методичними рекомендаціями Мінсоцполітики[12], у громадах чисельністю від 5 до 10 тисяч населення, кількість фахівців із соціальної роботи має становити з розрахунку 1 ФСР на 1,5 тис. мешканців. Таким чином, у Зимнівській сільській  територіальній  громаді має працювати 6 фахівців із соціальної роботи, до повноважень яких входить: оцінка  потреб у соціальних послугах сімей, дітей та молоді; планування соціальної роботи, надання соціальних послуг, соціальної допомоги, визначення методів соціальної роботи; представництво інтересів отримувачів соціальних послуг в установах та організаціях; інші згідно із закон.

За результатами опитування та аналізу Додатку 2 встановлено, що в досліджуваній громаді в КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» станом на 2024 рік у штаті комунального закладу нараховується 52,25 штатних одиниць, з яких зайнято 49,75. З числа зайнятих працівників 5 ставок адміністративного персонал, 1 ставка – фахівець із соціальної роботи, 23 соціальних робітники, 1 ставка – медична сестра. Наразі вакантними є 0,5 ставки адмінперсоналу, 1 ставка фахівця із соціальної роботи. Відомості про кадрове забезпечення ЦНСП більш детально наведено у таблиці 5.

У громаді немає фахівців зі спеціальної та інклюзивної освіти (вчитель-логопед, вчитель-дефектолог, сурдопедагог, фізичний терапевт, вчитель-реабілітолог), у яких існує потреба. Це підтверджують кількісні дані, зібрані в ТГ і висвітлені у таблиці 2, а також дані, отримані під час проведення фокус-груп з отримувачами соціальних послуг у ТГ. Крім того, через велику кількість осіб з інвалідністю необхідним є персонал для надання реабілітаційних послуг (ерготерапевт, лікар-фізіотерапевт). Визначити необхідність для вузькопрофільних спеціалістів медичного профілю у ТГ – складно. Варто тісніше співпрацювати із Володимирською громадою, яка має вторинну ланку медицини та наявність відповідні лікарів, таких як дитячий лікар-невролог, дитячий лікар-психіатр. Але у ТГ є первинна ланка медицини, тому всі жителі мають мати доступ до лікарів загальної практики – сімейних лікарів.

Громаді потрібні фахові психологи. Особливо гостро ця проблема постає в умовах сьогодення, коли з кожним днем збільшується кількість ветеранів війни, військовослужбовців, загиблих воїнів.

Доступність соціальних послуг

Послуги, які є у громаді доступні частково. Деякі послуги у громаді не надаються, зокрема: денний догляд для дорослих осіб з інвалідністю, денний догляд для дітей з інвалідністю, підтримане проживання, фізичний супровід осіб з інвалідністю, раннє втручання, догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних, соціально-психологічна реабілітація, медіація,  переклад жестовою мовою, тощо. Крім того, місцеве населення недостатньо обізнане щодо змісту соціальних послуг та можливостей їх отримання.

Безпосередній вплив має недостатня кількість транспортних засобів для мешканців віддалених сіл. Проблемою є територіальна віддаленість сіл в структурі громади, що ускладнює доїзд до місця роботи, закладу дошкільної освіти. Однак, як зазначають надавачі, більшість соціальних послуг вразливим категоріям населення вони надають, відвідуючи їх за місцем проживання.

Інфраструктура громади не пристосована для пересування осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Транспортне сполучення, розвиненість мережі доріг, стан дорожнього покриття, розвиненість і доступність громадського транспорту потребують значного покращення. Позитивним слід відзначити, що у громаді функціонує служба з перевезення осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, послугами якої користуються люди з обмеженими фізичними можливостями та особи з важкими формами захворювання (одна людина два рази в тиждень їздить на гемодіаліз з села у Володимир[13]).

На сьогодні громада забезпечила приміщеннями для надання соціальних послуг  КНП «Центр надання соціальних послуг», які відповідають встановленим санітарним та державним будівельним нормам. 

Громада має ресурси для надання медичних, освітніх, культурних та інших послуг, забезпечується комплексний підхід і міжвідомча взаємодія, але існує проблема з реабілітаційними послугами через відсутність фінансового ресурсу для їх забезпечення.

4.2. Стан інформування та обізнаності населення про соціальні послуги, що надаються в територіальній громаді, їх зміст та порядок надання

Під час проведення опитування респондентів з числа цільових груп встановлено, що основними каналами комунікації для інформування жителів про наявні соціальні послуги у Зимнівській сільській територіальній громаді є сайт громади[14], ФБ сторінка[15], вайбер-групи. КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» громади має свою сторінку на сайті Зимнівської сільської ради[16], ФБ-сторінку[17]. Водночас результати аналізу інтернет-сторінок показали, що вони є активними, але в основному  висвітлюють інформацію про заходи, які проводяться установами, гуманітарну допомогу, репости матеріалів на соціальну тематику. Деякі сторінки оновлювалися досить давно. Не вистачає інформації щодо переліку соціальних послуг, їх змісту, умов та порядоку надання.

За словами мешканців, найбільше інформації вони отримують від старост сіл, соціальних робітників, які працюють віддалено в селах громади[18].

Оскільки будівлі сільської ради і КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» розташовані поруч, то є можливість оперативно отримати необхідну інформацію. Водночас проведене опитування показало, що респонденти не знають що таке соціальні послуги. Значна кількість респондентів, особливо з числа внутрішньо переміщених осіб, сімей, які виховують дітей з інвалідністю, особи з інвалідністю, сімей військовослужбовців, потрібують інформації про соціальні послуги та порядок їх отримання.

 

4.3. Висновки за результатами оцінювання організаційної спроможності територіальної громади у забезпеченні населення соціальними послугами та пропозиції щодо удосконалення.

 

Аналіз інформації, висвітленої в Додатку 4 свідчить, що Зимнівська територіальна  громада має розвинену структуру суб’єктів системи надання соціальних послуг. Зокрема, у ТГ наявний надавач соціальних послуг комунальної форми власності, працює Служба у справах дітей та функціонує відділу соціального захисту населення Зимнівської сільської ради. Останній «не є юридичною особою, тому, зі слів очільниці відділу, надає лише адміністративні послуги»[19].

Проаналізувавши результати оцінювання організаційної спроможності, можна зробити висновок, що відділ соціального захисту населення  Зимнівської сільської ради та КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» не є головними розпорядниками коштів місцевого бюджету. За підсумками звітного року встановлено, що моніторинг надання соціальних послуг населенню за бюджетні кошти та оцінка їх якості не проводилась.

Обсяг коштів, залучених надавачами соціальних послуг у сфері місцевого самоврядування на платній основі становить менше 10 % і протягом останніх років зменшується: 2021 р. – 54431 тис.грн  (8,7 %); 2022 р. – 57253 тис.грн (7,7 %); 2023 р. – 53721 тис.грн (6,6 %). У звітному році громада не витрачала коштів на навчання та підвищення кваліфікації персоналу.

Позитивним є те, що громада надає платні послуги і залучає власні надходження для надання соціальних послуг. Обсяг коштів, які надавачі соціальних послуг комунального сектору залучили від благодійників для надання та розвитку соціальних послуг: 2021 р. – 81936 тис.грн  (1,3 %); 2022 р. – 104750тис.грн (1,4 %); 2023 р. – 39533 тис.грн (0,5 %). За результатами вжитих заходів залучено натуральну допомогу від благодійників.

За звітний період громада не укладала угод (договорів) з надавачами соціальних послуг недержавного сектору, громадськими об’єднаннями, благодійними організаціями, проєктами міжнародної технічної допомоги щодо надання соціальних послуг.

Зимнівська територіальна громада співпрацює з Володимирською та Устилузькою громадами територіальними громадами у сфері надання соціальних послуг. Громада надає притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства. При цьому коштів, сплачених у межах виконання (угод) договорів, громада не вилучала.

Громада має стратегію розвитку, затверджену рішенням виконавчого комітету №11/58 від 11.08.21 р. «Про затвердження Стратегії розвитку Зимнівської територіальної громади на 2021-2030рр.». Однак аналітична частина стратегії розвитку територіальної громади не включає результатів визначення потреб населення в соціальних послугах, не містить оперативної цілі, завдань щодо розвитку та організації надання соціальних послуг. Також не затверджені середньострокові прогнозні та програмні документи економічного і соціального розвитку територіальної громади щодо розвитку та забезпечення надання соціальних послуг (місцевих програм розвитку тощо).

Затверджено програму економічного та соціального розвитку Зимнівської сільської територіальної громади (рішення виконавчого комітету №27/38 від 20.12.22р. «Про програму економічного та культурного розвитку сільської ради на 22-23 роки»). Водночас у програмі відсутні завдання (заходи) щодо розвитку та організації надання соціальних послуг, показники для моніторингу, прогнози для реалізації завдань фінансових ресурсів.

Рішенням виконавчого комітету № 91 від 16.08.21р. «Про схвалення прогнозу бюджету ТГ на 22-24 роки» затверджено прогноз бюджету, в якому зроблено акценти на видатки на соціальні послуги. Однак в умовах воєнного стану прогнозування здійснюється в режимі реального часу. Як показано у додатку 4, у бюджетних пропозиціях для прогнозування місцевого бюджету потреб у ресурсах та обсягах видатків, необхідних для розвитку та забезпечення надання соціальних послуг здебільшого враховано.

Члени робочої групи брали участь у плануванні видатків місцевого бюджету на соціальні послуги на звітний рік. У проєкті враховано рекомендації робочої групи щодо виділення коштів з місцевого бюджетів на соціальні послуги. У звітному році опублікована інформація з питань місцевого бюджету в доступній формі для громадськості містила інформацію про видатки на соціальні послуги: наведено інформацію про обсяг видатків та очікувані результати. Водночас консультації з громадськістю щодо проєкту місцевого бюджету не проводилися, як і не застосовувався механізми конкурсу громадського бюджету та/або проведення громадських проєктів (ініціатив). Отже, необхідно розвивати комунікацію органв місцевого самоврядування з громадою у сфері контролю бюджетних видатків на соціальні послуги.

Обсяг власних доходів загального фонду місцевого бюджету (доходів місцевого бюджету, крім міжбюджетних трансфертів) у Зимнівській територіальній громаді становив у 2021 р. – 30683,9 тис.грн; 2022 р. – 35387,4 тис.грн; 2023 р. – 35323,5 тис.грн., а обсяг власних доходів місцевого бюджету (доходів місцевого бюджету, крім міжбюджетних трансфертів) у розрахунку на одну особу, яка проживає в територіальній громаді:  у 2021 р. – 3515 грн; 2022 р. – 4212 грн; 2023 р. – 4205 грн. Показник обсягу базової дотації становив 12709,2 тис.грн  (2021 р.), 11850,9 тис.грн (2022 р.), 15102 (2023 р.), реверсні дотацій не здійснювалися.

Громада бере участь  у конкурсах для місцевого самоврядування. За звітний період подано 4  заявки на участь в проєктах, спрямованих на розвиток соціальних послуг, 3 з яких стали переможцями. Проєкт «Створення притулку для осіб, які постраждали від домашнього насильства та насильства за ознакою статі»  реалізовано за результатами конкурсу для місцевого самоврядування. Послуги притулку надаються на платній основі.

Протягом звітного року місцева рада (місцевий орган соціального захисту населення) вживала заходів щодо залучення територіальної громади до державних цільових програм, проєктів, заходів, які реалізує Міністерство соціальної політики, Національна соціальна сервісна служба та інші центральні органи виконавчої влади, спрямовані на розвиток соціальних послуг. У зв’язку з цією участю з Державного бюджету України до місцевого бюджету надійшло 4069,873 тис.грн., які були спрямовані на придбання матеріалів/обладнання (8,3 тис.грн), інвентаря (159,0 тис.грн.), офісної техніки (3,0 тис.грн.), проведено капітальний ремонт (2332,4 тис.грн.) та придбано автомобіль (1млн.416 тис.грн).

Варто зазначити, що для оцінювання організаційної спроможності територіальної громади забезпечувати населення соціальними послугами та формулювати пропозиції щодо їх удосконалення необхідно провести моніторинг надання та оцінки якості соціальних послуг, що надаються населенню за кошти місцевого бюджету, який до слова, у ТГ не проводився.

Щодо спроможності КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» надавати визначені нормативно-правовими актами соціальні послуги за звітний період, варто зазначити, що при відсутності достатньої кількості фахівців із соціальної роботи, приміщення та необхідного обладнання можна припустити, що надання послуг є поверхневим. Оскільки не вдалося об’єктивно визначити потребу в необхідній кількості фахівців, окрім визначеної рекомендаціями МСП України, можемо покладатися на результати опитування, згідно з якими визначено гостру потреба у 3 додаткових штатних одиницях фахівців із соціальної роботи. Для організації якісної роботи фахівців необхідно облаштувати приміщення. Результати опитування також  підтвердили необхідність підвищення кваліфікації фахівців. Слід зазначити, що у громади виникають труднощі з пошуком кваліфікованих спеціалістів, які відповідають вимогам ФСР[20].

Для оцінки фінансової спроможності ТГ у сфері надання соціальних послуг, варто визначити витрати на соціальні послуги відповідно до потреб жителів громади та розрахувати кошторис для їх надання. У перспективі варто апелювати до державних та недержавних структур з метою залучення коштів та матеріально-технічного забезпечення для розвитку нових послуг у ТГ і посилення спроможності самої ТГ у сфері надання соціальних послуг.

 

5. ВИСНОВКИ ЩОДО ПРІОРИТЕТІВ ОРГАНІЗАЦІЇ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ У ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ В СЕРЕДНЬОСТРОКОВІЙ І КОРОТКОСТРОКОВІЙ ПЕРСПЕКТИВІ З УРАХУВАННЯМ ВИЯВЛЕНИХ ПОТРЕБ ТА НАЯВНИХ РЕСУРСІВ

Результати проведеного дослідження виявили нагальну потребу у підвищенні рівня надання соціальних послуг та створенні нових в Зимнівській сільській ТГ. На території громади функціонують структурні підрозділи органів місцевого самоврядування, відповідальні за адміністрування соціальних послуг, створена комунальна установа «Центр надання соціальних послуг Володимирського району» , яка є надавачем соціальних послуг в громаді. Слід зазначити, що через низький рівень кадрового забезпечення повністю не вдається охопипи усі вразливі категорії населення. Соціальні послуги не мають проактивного, профілактичного характеру, а надаються за результатами звернень і повідомлень громадян.

Неурядові організації на території Зимнівської сільської ТГ, які надають багатопрофільну допомогу, є нечисельним та зосереджуються переважно на послугах гуманітарного реагування таких як забезпечення продуктами харчування, засобами гігієни, одягом, ліками першої необхідності. Незважаючи на потребу, доступ місцевого населення з числа вразливих категорій населення до такої допомоги обмежений. На території громади є можливість отримати послугу безоплатної правової допомоги, освітніх, дозвіллєвих послуг, послуг соціально-психологічного консультування. Громада не надала достатньо інформації, щоб визначити, чи доступні послуги всім, хто потребує і наскільки надані послуги відповідають потребам отримувачів.

Загалом у громаді налагоджена взаємодія між структурним підрозділом з питань соціального захисту населення, ССД, державними, комунальним надавачем соціальних послуг та неурядовими організаціями. Існують певні труднощі, зумовлені браком працівників та новими викликами, пов’язаними із війною (ВПО, військовослужбовці).

27 березня 2024 року на засіданні робочої групи з питань визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах розглядалося питання про визначення потреб громади у соціальних послугах та залучення до реалізації проєкту сімей, в яких виховують діти з інвалідністю, обговорювалося питання виділення приміщення для надання інтегрованих послуг у громаді. 4 квітня 2024 року на засіданні робочої групи з питань релізації проєкту формування системи кращого догляду для дітей та підтримки сімей у  громаді експертка Ганна Чайковська детально роз’яснила членам робочої групи мету та завдання проєкту «Посилення спроможності громад надавати інтегровані соціальні послуги соціально незахищеним дітям Львівської, Волинської та Закарпатської областей» Львівським міським центром соціальних послуг та реабілітації «Джерело», за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), обговорили план заходів щодо реалізації на всіх етапах.  

За результатами аналізу інформації, висвітленої у додатках, зібраної під час обговорень у фокус-групах з отримувачами та інтерв’ю з надавачами варто зробити такі висновки. Зокрема, у короткостроковій перспективі необхідно переглянути функціонал суб’єктів у сфері надання соціальних послуг з точки зору їх участі в розвитку системи надання соціальних послуг у громаді; повторне затвердження документів, що регулюють діяльність КНП «Центр надання соціальних послуг Володимирського району», ССД, ВСЗ та штатного розпису з врахуванням результатів оцінки потреб жителів Зимнівської ТГ у соціальних послугах; розробити дієві механізми інформування населення про соціальні послуги та порядок їх отримання; вивчити спроможність сусідніх громад створювати мережі соціальних послуг та надавачів соціальних послуг і укладати з ними відповідні угоди, договори, меморандуми про співпрацю, співробітництво; залучити активних мешканців та бізнес до розбудови системи надання соціальних послуг в громаді.

У середньостроковій перспективі необхідно створити Центр надання інтегрованих соціальних послуг, облаштувати приміщення, збільшити кількість працівників ЦНСП, ССД та ВСЗ, розробити оперативний план розвитку соціальних послуг у ТГ; збільшити видатки на соціальні послуги у бюджеті громади; залучити донорські організації до посилення ресурсної спроможності ТГ у сфері надання соціальних послуг; залучити кошти державного бюджету, недержавного сектору до фінансування окремих соціальних послуг; напрацювати механізми соціального замовлення, співробітництва між сусідніми ТГ, спрямовані на розвиток та фінансування соціальних послуг; розвивати та залучати до роботи у сусідніх ТГ недержавних надавачів соціальних, реабілітаційних та корекційно-розвиткових послуг; охопити соціальними послугами сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю, осіб з інвалідністю,  сімейні форми виховання, осіб із залежностями, військовослужбовців, ветеранів та членів їх сімей; розвивати альтернативні форми сімейного догляду, раннє виявлення та раннє втручання, послуги з догляду; підвищувати батьківську компетентність, запобігати домашньому насильсту; інформувати населення про соціальні гарантії, передбачені чинним законодавством окремим цільовим групам.

 

6. РЕКОМЕНДАЦІЇ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБ НАСЕЛЕННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ У СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГАХ

6.1. Пріоритетні види соціальних послуг для жителів територіальної громади, в тому числі комплексні спеціалізовані соціальні послуги

Пріоритетними видами соціальних послуг для жителів Зимнівської сільської територіальної громади є: денний догляд для дітей з інвалідністю, денний догляд для дорослих осіб з інвалідністю, раннє втручання, соціально-психологічна реабілітація, насамперед, для військовослужбовців та їхніх сімей, ветеранів та їхніх сімей, сімей загиблих військовослужбовців. Актуальною є також послуга супроводу дітей під час інклюзивного навчання. Не вирішеним залишається питання розвитку форм сімейного виховання.

Громада має потребу у створенні Центру інтегрованих соціальних послуг та в розвитку кадрових ресурсів для створення нових соціальних послуг та підвищення рівня надання наявних.

Серед інших потреб у громаді варто забезпечити будівництво додаткових закладів дошкільної освіти, не у всіх селах вони є, тому це створює труднощі для працевлаштування батьків[21].

 

 

 

6.2. Перелік соціальних послуг, потребу в яких територіальна громада забезпечити неспроможна, та можливі кроки для залучення додаткових ресурсів тощо

Фінансові можливості громади дуже обмежені, без зовнішньої допомоги ТГ неспроможна створити нові соціальні послуги та забезпечити ефективність тих, що надаються. Також не може забезпечити необхідну соціальну інфраструктуру.

Громада повинна бути більш активніша у пошуку нових ресурсів, у тому числі через співпрацю з міжнародними організаціями, неурядовими організаціями, сусідніми громадами.

Необхідно переглянути використання наявних ресурсів, необхідних для забезпечення потреб місцевого населення (наразі значна частина бюджету громади спрямована на стаціонарний догляд).

 

6.3. Рекомендації щодо організації надання/покращення/розвитку соціальних послуг

1. Важливим напрямом організації надання соціальних послуг у громаді є кадрове забезпечення фахівцями надавачами соціальних послуг. Зазначаємо, що кадровий потенціал Зимнівської територіальної громади є недостатнім для надання якісних соціальних послуг чи створення нових. Громаді необхідно розвивати кадровий потенціал: збільшення кількості штатних одиниць фахівців соціальної роботи, соціальних працівників, психологів тощо. Вирішення цієї проблеми лежить в площині наступних рішень:

- проведення детального аналізу для визначення необхідної кількості фахівців у різних сферах соціальних послуг (ФСР, соціальні працівники, психологи, спеціалісти служби у справах дітей тощо);

- створення привабливих умов праці, включаючи конкурентну заробітну плату, можливості кар’єрного зростання та інші стимули для залучення молодих спеціалістів до роботи у громаді;

- розробка та реалізація програм професійного розвитку для соціальних працівників, психологів та інших спеціалістів, включаючи тренінги, семінари та курси підвищення кваліфікації;

- співпраця з університетами та коледжами, щоб забезпечити проходження практик студентами, які навчаються за спеціальностями соціальна робота, психологія та інших суміжних галузей.

2. Надання мешканцям територіальної громади якісної інформації про соціальні послуги, їх зміст і порядок отримання.

Рекомендації щодо покращення інформування в громаді:

  • проведення опитувань та фокус-груп серед мешканців, щоб визначити найбільш ефективні канали та методи комунікації;
  • розробка комплексного плану зв`язків з громадськістю з чітко визначеними цілями, групами, повідомленнями та каналами для поширення інформації;
  • регулярне оновлення офіційного веб-сайту громади про новини, події, послуги та ресурси, ефективне використання соціальних мереж  для швидкого поширення інформації;
  • надавати різні інформаційні канали цільовим категоріям. Наприклад, організовувати особисті зустрічі та консультації для людей похилого віку; розповсюджувати інформаційні листівки і плакати у поліклініках, аптеках, магазинах, церквах; поширювати інформацію через місцеві радіостанції тощо.

- сприяти створенню інформаційного центру у віддалених населених пунктах;

- забезпечити механізм отримання зворотного зв’язку від мешканців щодо якості та ефективності інформаційних кампаній.

3. Розширити можливості для мешканців громади щодо отримання соціальних послуг та створення нових для придбання необхідних послуг, частина з яких вже реалізується.

- впровадити систему моніторингу та оцінки ефективності наданих соціальних послуг з метою постійного підвищення якості та доступності для мешканців громади;

- сприяти участі громади в соціальних проєктах із закупівлі соціальних послуг;

- вибудовувати фандрейзингову стратегію для посилення матеріально-технічної та фінансової спроможності субєктів системи надання соціальних послуг в ТГ;

- першочергово забезпечити соціально-психологічними послугами сім’ї загиблих військовослужбовців, ветеранів та їх сімей, військовослужбовців та їх сімей шляхом введення до штатного  розпису додаткових ставок психологів  і підвищення їх кваліфікації  для роботи з цими категоріями населення.

4. Забезпечити якісні реабілітаційні послуги для сімей, які виховують дітей з інвалідністю. Рекомендації:

- пошук та залучення фінансування з державних, місцевих та міжнародних джерел для створення Центру інтегрованих соціальних послуг з реабілітаційним відділенням, в якому надаватимуть повний комплекс реабілітаційних послуг дітям з інвалідністю.

- залучення фахівців з реабілітації, психології, соціальної роботи та спеціальної педагогіки;

 - сприяння розвитку послуги супроводу під час інклюзивного навчання;

- організація спеціального транспорту для доїзду дітей з інвалідністю;

- надання консультацій та підтримки батькам дітей з інвалідністю, щоб краще розуміти їхні потреби та можливості; підвищення батьківської компетентності щодо особливостей виховання дітей з інвалідністю; створення терапевтичних груп для батьків та груп взаємодопомоги;

- розглянути можливість створення Центру інтегрованих послуг з відділенням денного догляду та раннього втручання.

5. Розвивати та популяризувати сімейні форми виховання через організацію інформаційних кампаній, просвітницьких заходів, семінарів та тренінгів для батьків про переваги та особливості сімейного виховання, співпраці з релігійними громадами, медичними установами, закладами світи.

  1. Удосконалити профілактичні і попереджувальні заходи щодо вразливих категорій населення та осіб, які потрапили у складні життєві обставини:

-проведення інформаційних кампаній та навчальних заходів з метою ознайомлення населення з ризиками та способами уникнення складних життєвих ситуацій;

- надання консультаційної підтримки сім'ям з вразливих категорій для вирішення проблем та запобігання їх поглиблення;

- створення мережі підтримки громади, яка включає організації, установи та окремих фахівців, для надання допомоги в разі потреби;

  • розробка та впровадження спеціалізованих програм, призначених для конкретних вразливих категорій;
  • організація програм та заходів для запобігання насильства в сімях та сприяння збереження безпечного середовища для дітей та дорослих.

6. ДОДАТКИ

1. Додаток 1. Дані щодо соціально-демографічної ситуації у територіальній громаді та кількості осіб / сімей, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах

2. Додаток 2.  Узагальнені дані про надавачів соціальних послуг

3. Додаток 3, таблиця 3.1. Дані щодо забезпечення соціальними послугами осіб/сімей з числа вразливих груп населення та тих, які перебувають у складних життєвих обставинах

4. Додаток 3, таблиця 3.2. Дані щодо видів соціальних послуг, потребу в яких встановлено для осіб/сімей з числа вразливих груп населення та тих, які перебувають у складних життєвих обставинах.

5. Додаток 4. Інформація за результатами оцінювання організаційної спроможності територіальної громади у забезпеченні соціальними послугами

6. Звіт(и) за результатами опитувань, інтерв’ю, фокус-групи тощо.

 

[1] З методологією дослідження можна ознайомитися у файлі “Методологія дослідження з визначення потреб”

[2] https://uk.wikipedia.org/wiki/Зимнівська_сільська_громада

[3] Додаток 3.2 Проекту Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади у соціальних  послугах

[4] Цитата зі звіту опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській сільській територіальній громаді

[5] Цитата зі звіту проведення опитування жителів з числа вразливих категорій населення Зимнівської міської територіальної громади

[6] Узагальнені дані зі звіту опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській сільській територіальній громаді

[7] Цитата зі звіту опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській сільській територіальній громаді

[8] Цитата зі звіту проведення опитування жителів з числа вразливих категорій населення Зимнівської міської територіальної громади

[9] https://www.msp.gov.ua/content/reestr-nadavachiv-socialnih-poslug.html

[10] Цитата зі звіту опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській сільській територіальній громаді

[11] https://zymnivska-gromada.gov.ua/news/1653995104/

[12] https://www.msp.gov.ua/files/deinst/metod/282.pdf

[13] Цитата зі Звіту опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській селищній територіальній громаді

[14] https://zymnivska.toolkit.in.ua/news

[16] zymnivska-gromada.gov.ua/teritorialnij-centr-socialnogo-obslugovuvannya-nadannya-socialnih-poslug-volodimirvolinskogo-rajonu-10-43-30-20-02-2020

[17] https://www.facebook.com/profile.php?id=100069383858013

[18] Цитата зі звіту проведення опитування жителів з числа вразливих категорій населення Зимнівської міської територіальної громади

[19] Цитата зі Звіту опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській селищній територіальній громаді

 

[20] Узагальнена інформація зі Звіту опитування представників органів місцевого самоврядування та надавачів соціальних послуг у Зимнівській селищній територіальній громаді

 

[21] Цитата зі звіту проведення опитування жителів з числа вразливих категорій населення Зимнівської міської територіальної громади


« повернутися

Код для вставки на сайт

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь